Rodzaje kamperów / ALKOWA
Przed nami kolejna popularna kategoria kamperów czyli tzw. ALKOWA. Jest to jeden z najbardziej rozpoznawalnych i charakterystycznych pojazdów campingowych a obraz ten skutecznie, od wielu lat utrwala branża filmowa i rozrywkowa. Nazwa tego typu camperów pochodzi od słowa Alkowa (występuje w wielu językach, z arabskiego al-qubba, hiszp. alcoba, franc. alcove) i dosłownie oznacza część pokoju lub izby w formie wnęki bez okien przeznaczoną do spania.
Konstrukcja tych pojazdów przypomina, lub raczej jest rozwinięciem omawianej przez nas wcześniej Półintegry. Podobnie mamy tutaj do czynienia z osobną szoferką oraz dołączoną zabudową campingową z tą różnicą że kamper ALKOWA ma właśnie charakterystyczną nadbudówkę z ogromnym łóżkiem (która jest integralną częścią częścią całej zabudowy hotelowej). Dzięki takiemu rozwiązaniu mamy znacznie więcej miejsca w naszej dziennej przestrzeni (rownież nad głowami - dla wysokich użytkowników to kolejna ogromna zaleta alkowy) nie musimy też składać takiego łóżka a podczas podróży możemy wykorzystać je jako dodatkowa przestrzeń ładunkowa. Jeśli dodamy to tego standardowy rodzaj zabudowy hotelowej czyli łóżko z tyłu kampera plus składane dostawki w części mieszkalnej robi nam się z Alkowy prawdziwy hotel na kółkach w którym bez trudu wyśpi się duża rodzina z dziećmi lub spora grupa znajomych (nawet do 6/7 osób).
Ale jak zawsze „coś za coś”. Największą wadą tego typu kamperów jest przede wszystkim jego rozmiar i gabaryty. Nasza garbata nadbudówka sprawia że kamper jest bardzo wysoki a poprzeczny obrys pojazdu może być większy niż niejednej wypasionej Integry. Ogromne opory powietrza, podatność na podmuchy boczne oraz duża waga pojazdu z wysoko osadzonym środkiem ciężkości sprawiają że prowadzenie Alkowy nie należy ani do łatwych ani do przyjemnych. Cenowo też nie jest różowo, alkowa plasuje się mniej więcej, pomiędzy Integrą a Półintegrą (choć naszym skromnym zdaniem wyższą cenę rekompensuje ogromna przestrzeń mieszkalna). Koszty eksploatacji ze względu na gabaryty pojazdu i koszty paliwa będą zbliżone do flagowej Integry ale biorąc pod uwagę że podwozie, zespół napędowy i szoferka pochodzą od standardowych busów - zaoszczędzimy nieco na serwisie!
PLUSY:
Komfort i ogromna przestrzeń mieszkalna
Wiele możliwych konfiguracji i układów wnętrza
Przeznaczone nawet dla 6/7 osób
Domowe wyposażenie
MINUSY:
Gabaryty i waga pojazdu utrudniające prowadzenie
Ogromne opory powietrza i podatność na podmuchy boczne
Wyłącznie na utwardzone drogi
Postój możliwy wyłącznie na campingach i miejscach specjalnie wyznaczonych
Spalanie i koszty eksploatacji
Kampervan czyli dostawczak z niespodzianką w środku! Kompaktowe, ekonomiczne, uniwersalne. Ciągle zyskują na popularności!
Lodówka turystyczna czyli niezbędne wyposażenie każdego kampera! Sprawdź jakie są rodzaje i możliwości nowoczesnych lodówek.
Powiew przyszłości czyli bezwodna, zgrzewająca toaleta LooSeal EVO!
Najpopularniejszy wśród kamperów! Poznaj wady i zalety PÓŁINTEGRY w nowym odcinku "Rodzajów Kamperów".